1

Smart Parking Capacity Zwijnaarde

Bedrijventerrein Tech Lane Ghent Eiland Zwijnaarde

Verschillende publieke en private partners werken samen aan de ontwikkeling van het Gentse bedrijvenpark Eiland Zwijnaarde en aan de uitbouw van het Technologiepark Ardoyen. Alle partners koesteren daarbij grote ambities inzake duurzaamheid, ecosysteem en architecturale beeldkwaliteit.

Om de complementariteit in parkeervragen van bedrijven maximaal te benutten werken we op Eiland Zwijnaarde met een geclusterde parkeerorganisatie. Zo wordt het parkeerareaal flexibel ingezet in functie van de werkelijke behoeftes.

Alphatronics-Smart-Parking-04.jpg

Specifieke wensen

  • Parkeren is enkel toegelaten op de collectieve parkings en de aangeduide parkeergelegenheden

  • Vooraf reserveren is verplicht

  • Parkeerders met voorrecht hebben altijd een parkeerplaats vrij

  • Bedrijven kunnen een vast aantal parkeerplaatsen per jaar huren

  • Bezoekers kunnen via een bedrijf een variabele parkeerplaats reserveren (beperkt in de tijd)

  • Mogelijkheid tot verlengen van een gereserveerde plaats (zowel voor als na de boeking)

  • Overkoepelend boekingsportaal voor de beheerder, de exploitant van de parking(s), de bedrijven, de gebruiker en de bezoeker

  • Voor gebruikers en bezoekers is het boekingsportaal ook via een app beschikbaar  

  • Beveiligen van de onbemande parking

  • Koppeling met meldkamer

Alphatronics-Smart-Parking-banner-03.jpg

Aangeboden oplossing

Hardware

De in- en uitritten van de parking(s) zijn voorzien van  kiosken en slagbomen. Via QR-code en/of nummerplaatherkenning kunnen de gebruikers de parking in- en uitrijden.

De kiosken zijn uitgerust met 12” kleurenschermen met touchscreen. Gebruikers worden door middel van boodschappen geïnstrueerd wat ze moeten doen.

Er is één inrit, één uitrit en een gemeenschappelijke in- en uitrit. Deze laatste werd met een rijstrooksignalisatie voorzien (groen pijl/rood kruis).

Omdat het om onbemande parking(s)  gaat, is er ook camerabewaking en straatverlichting voorzien.

Civiele werken

Om de kiosken en slagbomen te plaatsen werden verkeerseilanden aangelegd en zijn wachtbuizen en bekabeling geplaatst.

Om de slagboom te beveiligen tegen aanrijdingen zijn in het wegdek de nodige veiligheidslussen geslepen.

SaaS-Platform

Alle apparatuur is geconnecteerd met een cloud based management platform om de parking(s) in te stellen, te beheren en te monitoren. Om dit mogelijk te maken is een vaste internetlijn van Proximus voorzien.

Er is randapparatuur voorzien om te garanderen dat de parking(s) steeds blijven werken, ook bij internetuitval.

Het online platform stuurt alle hardware apparatuur aan en legt alle systeeminstelling van de parking(s) vast zoals; aanvangstijd, eindtijd, geldwaarde, tijdwaarde, aantal, gereserveerd, weekprofiel, tariefberekening, firma, deelnemer enz.

Via het online platform (ook mobiel te gebruiken via een app) worden de parkeerplaatsen aan de hand van tijdssloten op voorhand geboekt en betaald.

Meldkamer

Bij calamiteiten kunnen de gebruikers naar een meldkamer bellen.

De meldkamer heeft toegang tot de realtime camerabeelden zodat zij nog beter kunnen inschatten hoe ze de gebruikers snel kunnen helpen of begeleiden.

Hierbij worden alle acties op het online platform gelogd.

Onderhoud en garantie

De parkeerinrichting is 24/7 beschikbaar en functioneel.

Om dit te blijven garanderen werd een onderhoudscontract afgesloten voor een periode van minstens 5 jaar.

Download de gedetailleerde referentiecase

Meer informatie over deze 'Capacity' parkeeroplossing?

We helpen je graag verder.

PS. Uw gegevens zijn veilig bij ons, we gebruiken ze enkel voor het beantwoorden van uw vraag.